Ciekawostki

Koszty przeprowadzki do USA

Jest początek 2019 roku, kilka dni po Sylwestrze. Dostajemy informację o przyznaniu wizy pracowniczej. Mimo sporych wątpliwości podejmujemy ryzyko i decydujemy się spróbować. Przed nami pierwsze z wyzwań – organizacja wyjazdu. Jak się odpowiednio przygotować, aby koszty przeprowadzki do USA nie wymknęły się nam spod kontroli?

Według nas kluczowe było odpowiednie zaplanowanie i oszacowanie potencjalnych wydatków, tak aby jak najmniej nas zaskoczyło. Sami szukaliśmy informacji na blogach i forach o USA. Dzisiaj bogatsi o własne doświadczenia możemy podzielić się tym, na co warto zwrócić uwagę podczas przygotowań do wyjazdu.

Bilet lotniczy

Dlaczego klasyczna, a nie tania linia lotnicza?

  • Po pierwsze ze zwykłymi liniami do większych miast w Stanach będzie się można dostać bezpośrednio bądź tylko z jedną przesiadką. W przypadku linii budżetowych nie zawsze się to udaje.
  • Po drugie to przeprowadzka a nie lot turystyczny, więc trzeba założyć, że oprócz podręcznego bagażu będziemy chcieli nadać co najmniej jedną walizkę w luku bagażowym. W standardowych liniach najczęściej sztuka bagażu rejestrowanego jest już uwzględniona w cenie biletu.
  • Po trzecie, kupując lot łączony w jednej linii, nie musimy martwić się odbiorem i ponownym nadawaniem bagażu w trakcie ewentualnej przesiadki.

Dlaczego bilet w dwie strony?

Byliśmy nieźle zaskoczeni, kiedy okazało się, że cena biletu w jednym kierunku była o wiele wyższa niż tam i z powrotem. Do tego stopnia, że bardziej opłacało się kupić bilet w obu kierunkach. My wylatując do Stanów wiedzieliśmy, że Święta Bożego Narodzenia będziemy chcieli spędzić w Polsce, więc takie rozwiązanie było nam na rękę.

Cena w dużej mierze zależy od naszego miejsca docelowego. Przykładowo bilet w dwie strony klasyczną linią lotniczą z Krakowa do Detroit to od 3000-4500 zł. Cena zależy od miesiąca i przewoźnika którego wybierzemy.

Transport rzeczy z Polski do USA

Dzisiaj coraz mniej ludzi przeprowadza się do USA z przysłowiową jedną walizką w ręce. Takie rozwiązanie oznaczałoby, że na miejscu trzeba się zaopatrywać we wszystkie niezbędne do życia rzeczy, co szczególnie na początku może być uciążliwe i kosztowne. Aby takiej sytuacji uniknąć, warto rozważyć skorzystanie z usług profesjonalnych firm transportowych. Niestety nie jest to tania sprawa i znacząco wpływa na całkowite koszty przeprowadzki, dlatego warto sobie dobrze przeliczyć czy mimo wszystko zakup rzeczy na miejscu nie będzie tańszy. Do wyboru mamy transport drogą lotniczą (paleta 1x1x2m), którego cena wynosi ok. 10-14 tysięcy PLN. Alternatywa w przypadku większej ilości rzeczy (meble, rowery, itd) to droga morska i kontener – od 15 tyś PLN.

Wynajem samochodu

Bez samochodu w Stanach ani rusz. Może bez auta da się poradzić w amerykańskich metropoliach, jeśli całe nasze życie kręci się wewnątrz strefy gdzie dociera metro. Jednak w mniejszych miastach, a tym bardziej na przedmieściach samochód jest niezbędny. Pomijając duże odległości jakie zazwyczaj trzeba pokonać, żeby np. dostać się do najbliższego sklepu, to czasem po prostu w okolicy może nie być infrastruktury aby poruszać się pieszo czy na rowerze (brak przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych itp).

Jak już wspominaliśmy w tekście o prawie jazdy, aby pożyczyć samochód w USA wystarczy nam polski dokument. Wynajem samochodu na miesiąc to około 1200 dolarów, jednak drugie tyle należy założyć na ubezpieczenie. I warto to ubezpieczenie wykupić, bo w razie wypadku nie chcielibyście pokrywać wszystkiego z własnej kieszeni.

Hotel

Wiele osób przynajmniej kilka pierwszych nocy po przylocie spędzi w hotelu. Nawet jeśli już z Polski uda Wam się znaleźć mieszkanie na miejscu, to warto zarezerować sobie hotel chociażby na jedną noc i mieć pewność, że po długim locie bez stresu się wyśpimy. Często wynajem mieszkania wiąże się z dodatkowymi formalnościami, których może nam się nie udać już załatwić bezpośrednio po wylądowaniu. Cena hotelu zależy od standardu, lokalizacji i wyżywienia.

Wynajem mieszkania

Pierwsze wpłaty związane z wynajmem mieszkania to kolejne nie małe koszty, które przyjdzie nam ponieść. Na co warto się przygotować, żeby nie być niemiło zaskoczonym? Załóżmy, że znajdziemy mieszkanie z miesięcznym czynszem w wysokości 1000 $ i chcemy je zacząć wynajmować od połowy miesiąca. Pierwsze opłaty mogą wyglądać następująco:

  • opłata aplikacyjna – 0-100 $
  • czynsz za połowę miesiąca – 500$
  • czynsz za kolejny miesiąc z góry – 1000$
  • kaucja w wysokości czynszu – 1000$

A więc jak widać wynajem mieszkania może na dzień dobry wiązać się z wydatkiem 2-3 tyś. USD. Taka sytuacja wiąże się głównie z brakiem historii kredytowej – bez niej w Stanach każdy traktuje nas jak potencjalnie niewypłacalnych i próbuje się zabezpieczać. Często, szczególnie w kompleksach mieszkaniowych wymagane może być także ubezpieczenie mieszkania, którego koszt to około 100-150$ rocznie.

Koszty przeprowadzki do USA – podsumowanie

Czy wydatki u każdego będą wyglądać tak samo – na pewno nie. Wszystko zależy od konkretnej sytuacji: czy przeprowadzamy się prywatnie, czy służbowo i firma pokrywa jakąś część kosztów. Czy mamy na miejscu rodzinę, która może nam pomóc, czy będziemy od początku zdani na siebie. Czy chcemy zabrać nasz dobytek z Polski, czy lecimy z pustymi rękami i zakładamy, że powoli do wszystkiego dojdziemy sami. Przykłady, które wymieniliśmy warto wziąć pod uwagę podczas przygotowań do wyjazdu i zastanowić się które z nich mogą pojawić się w Waszym przypadku.

2 komentarze

  • Sebastian

    Hejka,
    Bardzo ciekawe zestawienie, dodając do tego wasze informacje na temat kostów życia, suma $$$ jaką trzeba mieć na początek robi wrażenie..
    Sam transport plus koszt pierwszych 2-3 mieisiecy zamyka się w 20k USD ( tak aby mieć wszystko zabezpieczone )

    To robi mi lekko pod górkę 🙂 albo raczej oznacza większe oszczędzanie 🙂

    Pozdrawiam i po przeczytaniu całego bloga, czekam na więcej 🙂

    • Marcin

      Witamy.

      Bardzo dziękujemy za komentarz. Miło nam, że coraz więcej ludzi czyta nas i znajduje pomocne informacje.

      Co do przeprowadzki – każda sytuacja jest inna. Sami poznaliśmy tutaj kilka osób, które nie zdecydowały się na transport rzeczy z Polski i ogarnęły to na miejscu. Także da się i w taki sposób. Do wszystkiego trzeba podejść patrząc z własnej perspektywy. Warto jednak założyć sobie jakiś bufor bezpieczeństwa – zwłaszcza jeśli nie wiemy kiedy zaczniemy pracować na miejscu. Polskie oszczędności w USA szybko topnieją – szczególnie przy obecnym kursie dolara 😉

      Pozdrawiamy serdecznie!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *